Kapitalne remonty

Silnik? Hamulce? Zawieszenie? Klimatyzacja? Wszystkie te układy są strukturą złożoną, w której praca wielu elementów zależy od siebie nawzajem.

W naszej historii przeprowadziliśmy kilkanaście gruntownych napraw poszczególnych układów, w różnych markach pojazdów. Podstawowe pytanie zawsze brzmi „Czy to się opłaca?”.

Odpowiedź jest złożona i zależy od wielu czynników.

  1. Skala uszkodzeń
  2. Wiek auta
  3. Wartość auta
  4. Ilość podzespołów, które trzeba wymienić
  5. Jak długo będziesz użytkować remontowany samochód?
  6. Czy po przeprowadzonej naprawie, to już koniec wydatków?

Jeżeli chodzi o naprawy powypadkowe, Polacy odeszli już od utartego schematu, że „tu się wyklepie, a ty zaszpachluje”. Niejednokrotnie mierzyliśmy się z samochodami w różnych stadiach agonii. Ale czy sprawa ma się tak samo w kwestii np. wyremontowania silnika?

Zawsze warto zastanowić się nad realnymi możliwościami zmiany samochodu. Jeżeli Twoje auto jest warte 30.000 PLN i np. zerwał się korbowód, powiedzmy w silniku 2.0 CDTI, naprawa takiego silnika sięgnie ok. 1/3 wartości pojazdu. W takim stanie uszkodzenia jest warte maksymalnie 1/3 nominalnej ceny. Remontować? Kupić drugi silnik?

Kiedy przeprowadzimy kapitalny remont bloku silnika w w/w jednostce, będzie on jeździł praktycznie jak fabrycznie nowy, kilka lat. No i wiesz czym jeździsz. Wiesz czego się spodziewać, co może się jeszcze zepsuć i ile to będzie kosztować. Przy zakupie drugiej jednostki, jest to trochę loteria – trafisz dobrze? Kilka tysięcy w kieszeni. Trafisz źle? Jesteś kilka tysięcy do tyłu (koszt zakupu silnika + jego remont).

Dylemat, przed którym staje kilkunastu naszych klientów rocznie. Część z nich nie naprawia pojazdu wcale, większość decyduje się na remont, jeżeli planuje jeździć samochodem więcej niż 3 lata. Wynika to z prostego rachunku ekonomicznego – jeżeli rozłożyć ten koszt na okres użytkowania i zestawić go z kosztem zakupu kolejnego pojazdu, to może się okazać, że w długim terminie, nawet pomimo dużego wydatku jednorazowego na remont, będzie to bardziej opłacalne. Kupując drugi pojazd, nie wiemy bowiem, czy i jaki zakres prac i napraw będzie konieczny w tym samym okresie. A warto mieć na uwadze, że naprawa zawieszenia, silnika w mniejszym zakresie czy hamulców, może być równie kosztowna (jeżeli zsumować wszystko na koniec).