Diagnostyka

Dzisiejsze samochody są naszpikowane elektroniką ułatwiającą życie, jednakże jest to broń obusieczna – w przypadku awarii, może ona skutecznie życie skomplikować.

 

 

Diagnoza silnika już dawno przestała być możliwa bez testerów diagnostycznych, agregujących dane z dziesiątek czujników, bez których nie obejdą się silnik, poduszki powietrzne, ABS, klimatyzacja. Elektronika daje też szerokie możliwości diagnozy – teoretycznie podłączamy komputer i dowiadujemy się, co szwankuje. Praktyka jednak nie zawsze pokrywa się z teorią – wykrycie niesprawności bywa czasem pracochłonne.

Serwisy nieautoryzowane takie jak nasz korzystają z drogich komputerów diagnostycznych, obsługujących więcej marek pojazdów i pozwalających na szerokie spektrum diagnostyki pojazdu, bez konieczności demontowania elementów silnika czy hamulców. W Trójmieście ceny takiego badania są różne i wahają się w zależności od zakresu (interesuje nas samo odczytanie błędów, skasowanie ich czy pełna diagnoza problemu). W naszym serwisie koszt podłączenia testera to zakres od 100 do 150 PLN.

Oprogramowanie ma za zadanie wskazać przyczynę wystąpienia usterki i instrukcję naprawy. W internetowych sklepach można także zakupić tanie, smartfonowe testery i podróbki z aliexpres, których producenci zachęcają: „Zobacz dane z czujników w czasie rzeczywistym”. Rewelacja? Można zapomnieć o usługach warsztatów? Niekoniecznie – w tanich programach czekają haczyki. Żeby samodzielnie zajrzeć do serca auta, potrzeba kilku elementów: „wtyczki” (interfejsu), która przeczyta sygnały z gniazda OBD, laptopa lub smartfona i programu, który przetworzy sygnały.

Ograniczenia tego rodzaju sprzętu szybko wychodzą na jaw. Skaner czyta głównie błędy dotyczące silnika. Wynika to z założeń twórców znormalizowanych rozwiązań OBD – mają dbać o czystość spalin. Airbagi? ABS? Tu nie widać błędów! Tani sprzęt ogranicza się do podania kodów błędu (czasem z ogólnikową instrukcją jak szukać usterki). Profesjonalny sprzęt warsztatowy ma znacznie szerszy zakres diagnostyki – sprawdzać można np. poszczególne czujniki bez ich demontażu (konieczne, gdy podawany sygnał mieści się we właściwym zakresie, ale zachodzi podejrzenie, że jest nieprawidłowy).

W naszej pracy oprócz tradycyjnych narzędzi, używamy takich właśnie, zaawansowanych testerów diagnostycznych. Posiadamy dwa, każdy z aktualną bazą pojazdów oraz dostępem online do bazy kodów oraz legalizacją i autoryzacją producentów pojazdów.

  • Hella Gutmann Mega Macs
  • Delphi DS150E

Dzięki temu, mają państwo 100% pewność, że oprogramowanie diagnostyczne jest w pełni legalne, sprawne i aktualne, a także pewność, że podłączenie takiego testera nie spowoduje żadnych komplikacji w elektronice pojazdu.

Warto także dodać, że często przy wymianie różnych komponentów silnika czy hamulców, w nowszych pojazdach należy taką naprawę poprawnie zaadaptować w jednostce centralnej samochodu, co w naszym serwisie jest zawsze wliczone w cenę naprawy.