Układy napędowe

Jest to system pozwalający na przeniesienie napędu (jazdę), zmianę biegów i wszystkie „okoliczne” elementy tegoż.

Najbardziej popularną usterką układu napędowego jest zużycie sprzęgła. Jego żywotność jest zróżnicowana i zależy od marki oraz modelu pojazdu. Rolę odgrywają również umiejętności, styl jazdy oraz sposób jego użytkowania przez użytkownika – diametralnie różna jest żywotność sprzęgła w aucie wykorzystywanego głównie do jazdy po mieście, aniżeli na długich trasach. Przyjmuje się, że żywotność sprzęgła mieści się w zakresie od 45.000 – 120.000 kilometrów, choć ze względu na wymienione wyżej czynniki, nie jest to sztywna reguła, a raczej wskazówka. Zużycie sprzęgła rośnie proporcjonalnie, wobec pracy przy dużej różnicy prędkości obrotowej.

  • Brak reakcji samochodu podczas próby gwałtownego ruszenia z miejsca,
  • Brak przyspieszenia samochodu pomimo włączonego biegu i dodawania gazu
  • Twardniejący pedał sprzęgła
  • Nieprzyjemny zapach w kabinie pojazdu
  • Szum dochodzący z okolic skrzyni biegów
  • Ruszanie samochodu możliwe dopiero, gdy prawie puściliśmy pedał sprzęgła („pedał wysoko bierze”)
  • Brak możliwości włączenia biegu
  • Nasilające się szarpanie pojazdu podczas ruszania

Aby dokonać naprawy sprzęgła konieczny jest demontaż skrzyni biegów, co za tym idzie, większości zawieszenia. Tylko niewielki odsetek pojazdów z natury swojej konstrukcji, pozwala na demontaż skrzyni bez demontażu tzw. „wózka”, czyli konstrukcji na której oparte jest zawieszenie, silnik i skrzynia biegów.

Czas naprawy: 1-2 dni.

Skrzynia biegów

Kolejnym elementem układu napędowego jest sama skrzynia biegów, która także narażona jest na uszkodzenie/zużycie. W bardzo jasny i sensowny sposób, opis objawów uszkodzenia skrzyni biegów został opisany niżej, miej jednak na uwadze, że samodzielna diagnoza niekoniecznie musi być trafna.

Czas naprawy: 7-21 dni.

Wyciek oleju
Na początek wskazane jest sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni biegów. Długotrwały wyciek nawet niewielkiej ilości oleju będzie w końcu skutkować zużyciem skrzyni biegów, zatrzymaniem pojazdu podczas jazdy a to wiąże się z wysokimi kosztami późniejszej naprawy. Wskazane jest też szczegółowe sprawdzenie miejsca połączenia silnika ze skrzynią a także sprawdzenie ewentualnego wycieku w miejscach połączeń półosi napędowych ze skrzynią biegów.

Wyskakiwanie biegów w skrzyniach manulanych
Wyskakiwanie czy wykleszczanie się jednego, kilku lub wszystkich biegów jest częstym objawem niesprawności naszej skrzyni. Przyczyn może być kilka a najczęstszą jest zbyt niski poziom oleju na skutek wycieku lub zużyty olej którego właściwości smarne są niewystarczające. Inną przyczyną mogą być wady materiałowe użyte przy produkcji skrzyń biegów co się zdarza dość rzadko lub szybsze od innych „zmęczenie materiałowe” elementów z których produkowana jest skrzynia.

Głośna praca skrzyni biegów (szumy)
Objawem ,że skrzynia biegów wymaga wzmożonej czujności jest jej głośna praca. Najczęstszą przyczyną takiego stanu są wytarte łożyska przekładni skrzyni biegów. Hałas wydobywający się ze skrzyni jest słyszalny w każdym zakresie przełożenia. Jeśli hałasowanie ma miejsce na jednym biegu szczególnie podczas jazdy prawdopodobnie to objaw zużytej zębatki jednego z biegów. Jeśli zaś dźwięk słychać w momencie naciskania na pedał sprzęgła prawdopodobnie zużyte jest wyciskowe łożysko sprzęgła.

Opór przy zmianie biegów
Warto zaznaczyć, że każdy bieg posiada swój synchronizator który odpowiada za płynność włączania się kół zębatych poszczególnych biegów. Niepoprawnie działający synchronizator nie nadąża z synchronizacją kół zębatych z obrotami wałków więc wyraźny opór przy zmianie przełożenia świadczy najpewniej o zużyciu tychże. Jeśli opór przy przełożeniach ma miejsce na każdym biegu, przyczyna tkwi potencjalnie w uszkodzonym docisku sprzęgła.

Inne objawy manualnych skrzyń
Innym chociaż niekoniecznie równoległym ze zgrzytem objawem bywa opór podczas zamiany biegów, szczególnie zimą podczas rozruchu pojazdu gdy temperatura otoczenia spada do kilku stopni. Przyczyną takiego stanu bywa olej innej klasy lub o innych parametrach niż ten zalecany przez producenta . Wymiana oleju na właściwy często rozwiązuje problem.