Układy klimatyzacji

Klimatyzacja samochodowa jest obecnie jednym z najpopularniejszych udogodnień montowanych w pojazdach, znacząco ułatwiającym podróżowanie, nawet w najbardziej upalne dni. Podobnie jak inne urządzenia wymaga od kierowcy regularnych przeglądów i napraw, by służyła jak najdłużej i nie szkodziła zdrowiu.

Badania wykazały, że optymalna temperatura dla człowieka waha się w granicach od 21 do 27°C. Podczas trzydziestostopniowych upałów wnętrze auta nagrzewa się nawet do 60°C – zatem przed klimatyzacją stoi nie lada wyzwanie, by odpowiednio je schłodzić. Po bliższym przyjrzeniu się możemy śmiało stwierdzić, że działa ona na tej samej zasadzie co lodówka. Ciepłe powietrze chłodzone jest przez czynnik chłodniczy, który krąży w układzie urządzenia. Wchłania on, przenosi i uwalnia ciepło, a jego temperatura wrzenia wynosi od ok. -250 do -300°C, zatem jest znacznie niższa niż temperatura otoczenia.

Budowa klimatyzacji

Podstawowymi elementami budowy każdego układu klimatyzacji są: sprężarka, skraplacz, parownik – o każdy z nich trzeba odpowiednio dbać i należycie serwisować. Zadaniem sprężarki jest przemieszczanie czynnika chłodzącego oraz zwiększanie jego ciśnienia i temperatury. Skraplacz jest wymiennikiem ciepła, który odpowiada za odprowadzenie ciepła z czynnika chłodniczego przejętego przez parownik od powietrza z kabiny. Parownik natomiast odbiera ciepło z powietrza dostarczonego z kabiny pojazdu oraz osusza je. 

Naprawa klimatyzacji

Najczęstszymi usterkami klimatyzacji są nieszczelność, awaria kompresora oraz uszkodzenie chłodnicy klimatyzacji. Nieszczelność układu może doprowadzić do wycieku płynu chłodniczego oraz oleju smarującego kompresor – najczęściej powoduje to zepsucie się kompresora, który nie może pracować na sucho oraz jest bardzo wrażliwy na wszelkie zabrudzenia. Awaria kompresora najczęściej oznacza konieczność jego wymontowania w celu dokonania naprawy lub wymiany na nowy. Operacja ta wymaga otwarcia układu ciśnieniowego klimatyzacji oraz czyszczenia całego układu. Brak w układzie zdolności nieprzepuszczania substancji bada się poprzez jego wypełnienie mieszaniną gazów – wodoru i azotu, a w dalszej kolejności, używając specjalistycznego czujnika, sprawdza się możliwe miejsca ulatniania się wodoru z instalacji. Po usunięciu danego uszkodzenia, należy przeprowadzić badanie szczelności ponownie, aby zminimalizować potencjalny wyciek czynnika.

Tzw. Chłodnica klimatyzacji jest jednym z elementów najbardziej narażonych na uszkodzenie, wiąże się to z jej umiejscowieniem w przedniej części komory silnika, która może być naruszona w przypadku nawet najmniejszej kolizji. Częsta przyczyna jej awarii to również korozja. Koszt nowej chłodnicy wynosi od 200 do ponad 2 tys. zł.

Przegląd klimatyzacji

Klimatyzację należy regularnie serwisować, co roku zaleca się wymianę filtr kabinowego, uzupełnienie czynnika chłodzącego (rocznie może go ubyć nawet 15 proc.). Ponadto trzeba oczyszczać układ z grzybów i bakterii (szczególnie parownik) – to właśnie one są przyczyną przykrego zapachu z nawiewu. W czasie standardowo wykonywanych przeglądów układu klimatyzacji sprawdzana jest ich szczelność oraz panujące w nim ciśnienie. 

Sprawna klimatyzacja w aucie znacząco zwiększa komfort podróżowania – zarówno kierowcy jak i jego pasażerów. Odpowiednia temperatura wewnątrz pojazdu korzystnie wpływa na koncentrację oraz zdolność szybkiej reakcji osoby prowadzącej samochód w momencie zagrożenia. Klimatyzacja to także dobry sposób na szybkie osuszenie szyb w czasie zimy – zaleca się jej używanie przez cały rok, dzięki temu zwiększa się jej żywotność.