Serwis Gwarancyjny-Fabryczny - Astika Car Service

Serwis Gwarancyjny-Fabryczny

Serwis Gwarancyjny-Fabryczny samochodów na gwarancji fabrycznej producenta w niezależnym serwisie samochodowym – czy powoduje to utratę gwarancji?

Wstęp

  1. Przepisy prawa europejskiego i krajowego
    • Rozporządzenie (WE) nr 461/2010
    • Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
    • Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta
    • Gwarancja producenta – co należy wiedzieć?
  2. Wnioski
  3. Podstawowe akty prawne
  4. Przydatne linki

Serwis Gwarancyjny-Fabryczny na gwarancji fabrycznej producenta w niezależnym serwisie samochodowym – czy powoduje to utratę gwarancji?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi Unii Europejskiej oraz Polski, korzystanie z usług niezależnych warsztatów samochodowych w trakcie trwania gwarancji fabrycznej nie skutkuje jej utratą. Serwis Gwarancyjny-Fabryczny samochodu, oferowany przez producenta, jest prawem konsumenta, które nie może być bezprawnie ograniczane. W artykule tym, na podstawie aktualnych regulacji prawnych, postaramy się wyjaśnić, dlaczego korzystanie z niezależnych serwisów nie stanowi zagrożenia dla utraty gwarancji.

Przepisy prawa europejskiego i krajowego

W Unii Europejskiej, w tym w Polsce, na temat gwarancji konsumenckiej obowiązują przepisy wspólnotowe, które chronią interesy konsumentów, zapewniając im prawo wyboru miejsca naprawy w trakcie trwania gwarancji. Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 461/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do umów dystrybucji i serwisowania w sektorze motoryzacyjnym, producent nie ma prawa unieważnić gwarancji, jeśli konsument korzysta z usług niezależnych warsztatów,pod warunkiem, że Serwis Gwarancyjny-Fabryczny jest wykonywany zgodnie z wymaganiami producenta.

Warto dodać, że rozporządzenie to umożliwia wykonywanie napraw w niezależnych serwisach, pod warunkiem że używane części zamienne oraz procedury naprawcze spełniają normy jakościowe wymagane przez producenta. Takie rozwiązanie nie narusza warunków gwarancji, o ile naprawa nie jest wykonana w sposób niewłaściwy, co mogłoby wpłynąć na dalszą eksploatację pojazdu.

Porozumienia wertykalne dotyczące dystrybucji części zamiennych oraz świadczenia usług naprawy i konserwacji powinny zatem korzystać z przywileju wyłączenia grupowego tylko pod warunkiem, że – oprócz spełnienia warunków dotyczących wyłączenia nałożonych rozporządzeniem (UE) nr 330/2010 – spełniają one jeszcze surowsze kryteria dotyczące niektórych poważnych ograniczeń konkurencji, które mogą ograniczyć podaż i wykorzystanie części zamiennych na rynku towarów i usług posprzedażnych dla pojazdów silnikowych

Przepisy krajowe

W Polsce, zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827), konsument ma prawo do wyboru miejsca naprawy pojazdu w czasie trwania gwarancji, bez ryzyka jej utraty. Ustawa ta reguluje prawa konsumentów w zakresie sprzedaży towarów i usług, w tym samochodów. Producent nie może uzależniać naprawy gwarancyjnej pojazdu wyłącznie od autoryzowanych serwisów, jeżeli naprawa została wykonana zgodnie z jego zaleceniami technicznymi.

Dodatkowo, Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta wprowadza poprawki do wcześniejszych regulacji, zapewniając dodatkową ochronę konsumentów w sytuacjach, w których wykonanie naprawy pojazdu w niezależnym warsztacie jest uznawane za niezbędne.

Gwarancja producenta – co należy wiedzieć?

Gwarancja udzielana przez producenta jest formą dobrowolnej umowy, która ma na celu ochronę interesów konsumenta. W przypadku samochodów, gwarancja obejmuje naprawy wynikające z wad materiałowych lub produkcyjnych. Ważnym aspektem jest fakt, że niezależnie od tego, czy naprawa jest wykonywana w serwisie autoryzowanym, czy w niezależnym warsztacie, producent nie może jej unieważnić, pod warunkiem, że zachowane zostały określone warunki gwarancji, tak więc Serwis Gwarancyjny-Fabryczny niekoniecznie musi odbyć się w ASO!

Co ważne, producent może wymagać, by części zamienne używane do naprawy były oryginalne lub odpowiadały standardom jakościowym, jednak nie ma obowiązku, by były one pochodzenia wyłącznie od producenta. W praktyce, część zamienna od zewnętrznego dostawcy, pod warunkiem, że spełnia określone standardy, nie stanowi zagrożenia dla zachowania gwarancji. Warto tu dodać, że obecnie producenci pojazdów w zasadzie nie produkują samodzielnie części eksploatacyjnych do pojazdów które produkują i sprzedają, polecamy obejrzeć wywiad z właścicielem Inter-CARS S.A., w którym wskazuje on na czym to konkretnie polega – artykuł wraz z wywiadem na YouTube można przeczytać tutaj: Oryginalne części zamienne do aut to ściema – mówi prezes Inter Cars. Oczywiście, od każdej reguły są wyjątki – kiedy jakość np. tarcz czy klocków w zasadzie jest ta sama, to jednak części elektroniki jak czujniki czy zawory lepiej jest jednak kupić oryginalne. Jak we wszystkim, należy zachować zdrowy rozsądek przy zakupie konkretnych podzespołów.

Wnioski

Zatem, korzystanie z usług niezależnego serwisu samochodowego nie powoduje utraty gwarancji fabrycznej, pod warunkiem spełnienia określonych wymagań. Przepisy prawne, zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak i krajowym, chronią konsumentów, zapewniając im prawo do wyboru miejsca naprawy bez ryzyka utraty gwarancji. Warto zatem skorzystać z niezależnych warsztatów, które często oferują korzystniejsze warunki i ceny, bez obaw o unieważnienie gwarancji, o ile naprawy są wykonywane zgodnie z wymaganiami producenta.

Podstawowe akty prawne, przydatne linki:

  1. Rozporządzenie (WE) nr 461/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 maja 2010 r.
  2. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827)
  3. Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta
  4. https://www.autoreduta.pl/blog/prawo/wszystko-o-dyrektywie-gvo-czyli-dlaczego-warto-rozwazyc-serwis-nieautoryzowany
  5. Unijne rozporządzenie MV BER lub GVO? Co oznaczają dla warsztatów i kierowców?
  6. Dyrektywa GVO – serwis niezależny bez utraty gwarancji?
  7. Oryginalne części zamienne do aut to ściema – mówi prezes Inter Cars