Silniki Diesla słyną z długiej żywotności, jednakże aby funkcjonowały prawidłowo, należy okresowo wymienić lub zregenerować kilka komponentów, które są kluczowe dla jego pracy. Nie istnieje jedna, generalna zasada, według której dany podzespół ma daną żywotność. W naszej pracy mieliśmy do czynienia z turbinami zarówno z przebiegiem 40kkm jaki 200kkm. Nie ulega jednak wątpliwości, że regeneracja jest znacznie tańszą formą naprawy, aniżeli wymiana elementu na nowy.
- Turbosprężarki
- Wtryskiwacze
- Pompo-wtryskiwacze
- Pompy wysokiego ciśnienia
- Koła zamachowe
Turbosprężarki
Regeneracją tego kluczowego dla silnika Diesla komponentu zajmują się nasi sprawdzeni partnerzy. Wieloletnia współpraca, z szerokim spektrum ogólnopolskich dostawców części i usług w tym zakresie, pozwoliła nam wyłonić dwóch najlepszych i najsolidniejszych dostawców tychże. Sama regeneracja przebiega dość szybko, w zależności od dostępności podzespołów oraz uszkodzeń samej sprężarki.
Należy pamiętać, że regeneracja nie zawsze jest możliwa, choć jest to przypadek jeden na sto. Podzespoły, których używają nasi partnerzy pochodzą z renomowanych rynków (niemiecki, włoski, amerykański, japoński, koreański), charakteryzują się wysoką jakością wykonania oraz dużą odpornością na zużycie. Samą regenerację wykonują przeszkoleni, doświadczeni specjaliści, przy użyciu dedykowanych narzędzi. Każda turbosprężarka trafia najpierw na „stół”, gdzie sprawdzany jest jej wizualny stan, a po naprawie do „komory” w której testowane są jej parametry pod różnym obciążeniem.
Wymiana turbosprężarki wiąże się z wymianą oleju i filtrów oleju i powietrza na nowe, sprawdzeniu (wyczyszczeniu) układu dolotowego, stanu wydechu, diagnostyki zw. z masą powietrza trafiającą z i do silnika.
Szacunkowy czas regeneracji to 1 dzień.
Wtryskiwacze, Pompo-wtryskiwacze, pompy wysokiego ciśnienia
Regeneracja wtryskiwacza opiera się przede wszystkim o zdiagnozowanie problemu, w kontekście całego układu paliwowego. Innymi słowy, układ paliwowy składa się z wtryskiwaczy, systemu przelewów, pompy wysokiego ciśnienia, filtra paliwa, pompy wstępnej w zbiorniku. W starszych modelach pojazdów, są też tak zwane pompo-wtryski, które nie mają pompy wysokiego ciśnienia oraz systemu przelewów.
W przypadku regeneracji, mamy do czynienia z trzema opcjami, gdyż wtryskiwacz może być uszkodzony wielorako. Elektrycznie, hydraulicznie lub całościowo. Ostateczna cena, zależy oczywiście od skali zniszczeń i zużycia.
Aby naprawa miała długofalowy sens, ACS wierna jest polityce naprawy od A do Z, mianowicie, czyścimy układ paliwowy w całości, przed regeneracją sprawdzamy zarówno pompę wysokiego ciśnienia jak i wtryski. Wiąże się to rozpięciem rozrządu (gdyż PWC napędzana jest paskiem rozrządu) a także, w zależności od przypadku, np. ze zdjęciem pokrywy zaworów (np w Oplu Astrze H). Powoduje to zwiększenie kosztów takiej naprawy, gdyż wszystkie uszczelki, które po drodze są demontowane muszą zostać wymienione, a elementy dokładnie wyczyszczone. W dalszej kolejności przyglądamy się przelewom, wymieniamy filtr paliwa, w razie konieczności czyścimy zbiornik paliwa.
Pompy wysokiego ciśnienia składają się z sekcji, zaworów, mają kilka elementów podatnych na zużycie. Czasami wystarczy je uszczelnić, lecz w naszej historii był tylko jeden taki przypadek. Regeneracja przebiegać może w kilku kierunkach, dlatego faktyczne koszty takiej operacji są możliwe do oszacowania, dopiero po dogłębnej analizie wydatków, na specjalistycznym sprzęcie diagnostycznym, tzw. stołach.
Szacunkowy czas regeneracji to 2-7 dni.
Koła zamachowe
Regeneracja koła zamachowego jest możliwa w zasadzie, tylko w przypadku tzw. koła sztywnego. Niestety skomplikowana konstrukcja i sposób montażu koła dwumasowego, praktycznie uniemożliwia skuteczną regenerację, czyli taką, która posłuży na lata. Oczywiście istnieją zakłady, które zajmują się tą praktyką, lecz w naszym przekonaniu, w interesie klienta jest założenie nowego koła, które wystarczy na kolejne kilkaset tysięcy kilometrów, aniżeli ryzykować uszkodzenie w ciągu kilku miesięcy, a w konsekwencji także możliwe uszkodzenia skrzyni biegów czy układu sprzęgła.